Reisblog Reisverhalen Routes Thema's

Rondreis door China

Een 17 daagse rondreis door het Geweldige China, Azië op zijn best.

Beijing – Guilin – Yangshuo – Fenghuang – Zhangjiajie – Xi’an – Beijing

China is een geweldig land om door te reizen. Het heeft alles wat ik als reislustig type nodig heb om elke keer maar weer op pad te gaan, het is een land dat je energie geeft. Van de geweldige Hutongs in Beijing waar je het gevoel krijgt midden in de cultuur te staan tot de verbluffende natuurgebieden van Zhangjiajie en Yangshuo. Ik heb een 17 daagse reis gemaakt. Hieronder vind je mijn avonturen.

route china

Beijing 2 dag – Guilin 1 dag – Yangshuo 3 dagen – Fenghuang 2 dagen – Zhangjiajie 3 dagen – Xi’an 1 dag – Beijing 4 dagen

Beijing

Ik begon mijn reis door China in Beijing, de metropool van de Aziatische wereld. Midden in de nacht kwam ik hier aan en ik had een hotel in de buurt van het vliegveld gereserveerd. Je word in de terminal opgewacht door vele illegale taxichauffeurs. Je bent moe en ik wist dat het hotel niet ver was dus ik stapte zonder een prijs af te spreken. Niet heel verstandig maar door de lange vlucht vond ik het wel best. En ja hoor hij deed een poging mijn halve week budget op te strijken, gelukkig kwamen we tot een prijs van 20 € voor een nachtrit van 10min. iets te duur maar het was niet anders. Ik kwam aan in een uiterst luguber hotelletje met een kamer die wel een opfrisbeurtje kon gebruiken, gelukkig was het maar voor een paar uurtjes.

De volgende dag had ik in de planning om naar het station Beijing West (BeijingXi) te gaan om mijn treintickets voor de gehele reis in te wisselen.

Deze had ik online besteld en ik hoefde ze alleen in te wisselen op het station, ideaal klik hier voor de website. Rechts van het grote bord op de foto heb je een ticketbalie. Het meest linke hokje wisselt je codes in voor tickets. Wil je de tickets van andere treinreizen door china ook al vast hebben, dat kan. Je betaald hiervoor een paar yuan servicekosten.

Mijn eerste Hostel

Nadat ik de kaartjes op zak had ben ik met de taxi naar mijn hostel vertrokken. Dit lag niet ver van het Railway Station West. Taxi’s zijn in China goed betaalbaar. De taxichauffeurs praten alleen geen woord Engels. Zorg voor een Chinese vertaling van het adres. Bij booking.com kun je het adres laten zien in de lokale taal. Ik heb hier gedurende mijn reis ook veel gebruik van gemaakt. Leo Hostel was niet bijzonder maar wel gezellig. Het zat in een leuke straat en je zat op loopafstand van de verboden stad. Die ga ik aan het einde van mijn reis bezoeken. Nu eerst maar een lekker biertje in het hostel (zijn er een paar geworden).

Ik vertrok de volgende dag in de middag rond 16.00 richting Guilin met de nachttrein. Ik heb bewust gekozen om aan het begin van de reis niet veel in te plannen in mijn reisschema, eerst lekker wennen aan het land, de cultuur en de jetlag.

In China is alles logisch, denk vooral zelf niet te veel na.

Wederom met de taxi van het hostel naar het treinstation, de kaartjes had ik al op zak dus ik kon rechtstreeks doorlopen naar de vertrekhal. Je komt aan op het station en gaat door een soort entree naar binnen en alles verloopt heel logisch. China is het meest makkelijke land om te reizen. Je kijkt alleen naar het treinnummer en vertrekhal en je vergeet alle Chinese teksten. Volg je de nummers dan kom je altijd waar je moet zijn, laat je niet in de war of in paniek brengen door de onbekende taal. Je komt in een vertrekhal die al helemaal volgepakt is met Chinezen, het perron wordt geopend wanneer je trein klaar staat. Ook weer allemaal heel goed geregeld. Ik ben echt onder de indruk geraakt over hoe alles geregeld is. Het land is druk en chaotisch maar alles loopt er als een geoliede machine.

De nachttrein in China, Pas op voor de rochel generatie.

De nachttrein in China werkt voor de een beter dan de ander, ik slaap erg goed in nachttreinen dus voor mij is het een ideale manier om weinig tijdsverlies te hebben door het reizen. De nachttreinen heb je in 2 klasses,

hard sleeper, 3 hoog met een open cabine en een harde matras(6 personen).

soft sleeper 2 hoog met een dichte cabine met ook een harde matras(4 personen).

Van Beijing naar Guilin had ik een hard-sleeper. Ik had een jong stel en een student naast me liggen. Wanneer je een hard-sleeper neemt kom je tussen de studenten en de arbeiders. En bij een soft-sleeper zit je tussen de ouderen ook noem ik ze de rochel-generatie. Dus ik adviseer iedereen een hard-sleeper te nemen. In een soft sleeper zat ik bij een oudere vrouw in het compartiment die meer scheten heeft gelaten dan dat ik in een jaar laat. De ouderen zijn gewoon niet bewuste viespeukjes.

Yangshuo met een verbluffend landschap

Aangekomen in Guilin ben ik gelijk naar het busstation gegaan om de bus te pakken naar Yangshuo. Ik had hier al filmpjes van gezien en ik moest hier echt zo snel mogelijk heen. Ik had verwachtingen van dit gebied (normaal waak ik daar voor) maar deze verwachtingen zijn waargemaakt, ik keek mijn ogen uit. Wat een geweldige omgeving.  De toppen van de Karstgebergten steken als pilaren boven het landschap uit.

Na aangekomen te zijn op het kleine busstation van Yangshuo heb ik me af laten zetten bij mijn hostel door een scooter taxi .  Hostel Sudder street, het beste hostel op mijn hele reis, keuken die voor iedereen beschikbaar was en dorm-rooms voor 4 personen voor € 6. Je kunt er een elektrische scooter huren voor 50 yen (€ 8) en er was een fiets te leen en te huur overdag. Dit is echt China op zijn best dacht ik maar later tijdens mijn reis wordt dit weer overtroffen. Ik heb hier een dag met de fiets de omgeving bekeken en een dag met de scooter. Er zijn fantastische tochten/routes in deze omgeving, ik heb enkele opgeslagen op mijn Pinterest pagina.

Lokale markt van Yangshuo

Tijdens mijn fietstocht kwam ik bij een lokale markt en markten sla ik nooit over. Ik hou ervan. Er waren meerde afdelingen en ik begon bij het fruit vervolgens groente en toen kwamen we bij de dieren. Ik had al verhalen gehoord maar had nog niet daadwerkelijk gezien dat de Chinezen ook echt hond eten. Dit werd hier bevestigd. Je hebt een sterke maag nodig om dit te zien. Persoonlijk vind ik dat wij onze eigen gewoontes niet te veel moeten vergelijken met de gewoontes in andere landen laat staan er een negatieve mening over te hebben. Foto’s bespaar ik jullie.

De Li-river heeft een zijrivier: de Jinbao river  Hier heb ik heerlijk in gezwommen, het zag er ongevaarlijk uit dus we konden het niet weerstaan om een heerlijke duik te nemen. Het was warm, de omgeving was fantastisch, Echt een momentje die je vaak naar bovenhaalt wanneer je terug bent van de reis.

Guilin geschikt voor een korte tussenstop

Na Yangshuo ben ik teruggegaan met de bus naar Guilin. Na mijn aankomst zou ik de volgende ochtend vertrekken naar Fenghuang met de bus. Door minimale verdieping in de stad Guilin had ik hier ook geen planning. Het enige wat ik hier heb gedaan is een hostel geboekt.  Ik wilde in de ochtend geen gestress met de bus dus vandaar mijn overnachting. Maar Guilin by night is een echte aanrader. Het is er super gezellig en overal heb je mensen die op straat muziek maken. Gezellige winkelstraatjes en leuke Cafeetjes in een grote club. Het is zeker de moeite waard om hier een avond/nacht te verblijven.

Houd er rekening mee dat de bus van Guilin naar Fenghuang van een ander busstation vertrekt dan waar de meeste bussen. Aan de linkerkant zie je een foto van het juiste busstation in Guilin.   Na een rit van 6 uur kwam ik aan in Fenghuang. Ik kwam hier een Nederlands koppel tegen die in hetzelfde hotel zaten. Te voer zijn we hier naar toe vertrokken.

Fenghuang is het China van vroeger

Fenghuang is een schitterende stad waar vele Chinese toeristen op af komen. Het heeft een rijke geschiedenis en op korte afstand vind je vele bezienswaardigheden in het oude centrum. Dit was nadat ik Guilin en Yangshuo had bezocht het eerste echte gevoel dat ik in een Chinese stad was aangekomen. Dit kwam vooral door de oever waar winkels waren gevestigd. Het leek alsof ik hier 1000 jaar terug ging in de tijd.

De oude binnenstad is een waar doolhof met allerlei leuke en schattige winkeltjes bovenop dit zijn er ook verschillende bezienswaardigheden. Je kunt deze bezichtigen in een dag, zorg er ook voor dat je er in de avond een biertje gaat drinken.

Fenghuang is in de avond geweldig

Het is erg gezellig met de Chinezen en vooral wanneer er een optreden is van een van de foute artiesten. Chinezen hebben echt zo veel lol tijdens het uitgaan, het draait allemaal om spelletjes en vermaak. Zo heb ik minimaal 3 uur lang bier gedronken met een stel Chinese studenten. De prijzen in Fenghuang voor een biertje zijn wel aan de hoge kant, de chinezen zien jou als Europese toerist ook als attractie, je doet gezellig mee en iedereen wil met je op de foto. Vervolgens komen er van meerdere kanten bierflesjes jou kant op.

Ik zat er in mijn eentje en ik had op een gegeven moment 6 biertjes voor me.  Steeds met chinezen op de foto en atjes want daar zijn ze dol op. Ik had al een paar biertjes op dus ik genoot een heel klein beetje ook wel van de aandacht.:P Fenghuang is kortom een aanrader door het fantastische beeld van de oever met de winkeltjes. In de avond is het er erg gezellig. Aanrader tijdens je rondreis door China

Zhangjiajie is voor de Natuurliefhebbers en Hikers

Vanuit Fenghuang gaat er een rechtstreekse bus naar Wulingyuan nadat de bus een korte tussenstop in Zhangjiajie heeft gemaakt. De rit duurt ongeveer 4 uur. Ik sla Zhangjiajie bewust over omdat ik gelezen heb dat Wulingyuan de entree is naar het Zhangjiajie National Forest en hier ben ik voor gekomen. Ik heb beelden gezien van deze omgeving en dit was een van mijn redenen om naar China te komen. Klik hier voor de blog over Zhangjiajie.

Wulingyuan entree tot het Zhangjiajie National forest

Het gebied zelf vind ik een van de minste plekken voor plezier en vertier.  Qua natuur is dit echt de nummer 1 plek van China. Het is er rustgevend, veel plekken die nog niet ontdekt zijn door het massatoerisme, met uitzondering van de uitkijkpunten in het park en de glazen brug. Die je overigens niet moet overslaan. Ik heb in Zhangjiajie de perfecte verhouding gevonden tijdens mijn reis, de miljoenen steden waar je niet om heen kunt en de natuur in Zhangjiajie.

Vanuit Wulingyuan ben ik met de lokale bus naar Zhangjiajie vertrokken. Een korte busrit voor een paar yuan, het busstation waar de busjes aankomen is naast het treinstation. Vanuit hier nam ik de trein naar Xi’an met een overstap in Xiangyang. Dit kwam het beste uit omdat ik altijd probeer een nachttrein te nemen en dit was de enige mogelijkheid. Ik kwam aan op het station in Xiangyang en had hier 2 uur de tijd tot mijn reis zich weer voorzette, Ik heb heerlijke gegeten bij een lokaal tentje om de hoek. En kon vervolgens met een volle maag weer de trein in om uitgerust in Xi’an aan te komen om 7.09.

Xi’an voor Cultuurliefhebbers en Foodies

Ik kwam aan in Xi’an en ik ga hier precies 14 uur verblijven. Vervolgens neem ik weer de nachttrein naar Beijing. In de planning staat om het terracottaleger te gaan bezichtigen en vervolgens het centrum te ontdekken met de muslim quarter.  Hier heb ik veel verhalen over gelezen dat er heerlijk voedsel te verkrijgen is en erg gezellig moet zijn. Als ik zoiets lees komt dit ongeacht wat er gebeurd boven aan mijn lijst, ben gek op markten,voedsel en nieuwe gerechten. Het zijn veel straatjes waar ontzettend veel eten te verkrijgen is. Ik heb een positieve ervaring gehad met een gerecht hier en een negatieve ervaring:

Van Chinees culinair dieptepunt naar Hoogtepunt in 5 meter.

Hier links zie je een overheerlijk snack, ja precies dat dacht ik. Het is een rijst gerecht met een ongezoet bruine bonen drapje. Ik vind het echt extreem vies. Gevalletje gezichtsbedrog, ik zat te denken aan deeg met chocolade en afgewerkt met heerlijke gesuikerde kruimels. Maar helaas dit keer geen positieve ervaring met een gerecht

Aan de rechterkant zie eigenlijk een heel simpel gerecht. Je ziet het veel in China, gefrituurde aardappelen met verschillende specerijen op de hand. Een bakje met een prikker, aardappelen, zout, peper, en nog enkele specerijen. Lopend door de straat van Xi’an kun je genieten van dit tussendoortje. Heerlijk

Ik heb in de namiddag mijn buik goed gevuld gekregen. De rest van de avond ben ik lekker een stukje gaan lopen en heb ik genoten van wat er allemaal langs komt op straat. Om in de avond een restaurant in te duiken om mijn tijd uit te zitten tot de trein weer gaat. die vertrok om 21.15. Ik heb mijn backpack bij een opslag op het station achter gelaten, volledig veilig en heel goedkoop, in de avond kon ik de spullen weer op elk gewenst tijdstip afhalen. De opslag vind je gelijk bij de uitgang van het station.

Beijing het centrum van de grootmacht

Na een lange nacht in de trein kwam ik weer aan op het station waar ik begonnen was. Nu geen taxi maar de metro. Ik had gelezen dat het erg druk kon zijn en ik heb dit bewust uitgesteld aan het begin van de reis. Nergens voor nodig blijkt achteraf. De Chinezen zijn een stuk kleiner en ik kon ondanks dat het er erg druk was makkelijk overheen kijken. Je hebt totaal geen bedrukt gevoel en het voelde zelfs heel erg aangenaam. Ook zijn de prijzen van de metro zijn erg interessant en het is zeer eenvoudig te gebruiken. Vind een map van de metro en stap op de juiste plaatsen uit. Koop een subway card en zet er 100yuan op, genoeg om 4 dagen volop te reizen.

Hier links zie je een foto van de metrolijnen, zorg ervoor dat je deze zo snel mogelijk bij je hebt.

Recht een foto van hoe het werkt. Je bent nu op het station Denkshikou. Mocht je naar lijn 1 willen zul je bij de eerste halte uit moeten stappen. Vanuit is het weer precies het zelfde verhaal.  Op de linkerkaart kun je vervolgens zien welke lijn je moet hebben om op jou bestemming te komen. Heel simpel.

Leuk en gezellig Hostel in Beijing

Ik kwam aan bij mijn volgende hostel, geen Leo maar deze keer midden in een hutong (Chinees arbeiders wijk). Het hostel Saga international Youth Hostel is een aanrader, ze zijn er erg gastvriendelijk en het is er netjes. Ik heb bij het hostel een van de 3 aangeboden tochten naar de Chinese muur geboekt. Je kunt dit op eigen gelegenheid doen. Je zult moeten overstappen van de bus op de taxi en hier had ik geen zin aan. Ook vielen de prijzen erg mee, ongeveer 30 euro met lunch. De lunch was verrukkelijk, met 8 personen kregen we een tafel waar gerechten op stonden op een soort van dienblad. Deze kun je ronddraaien, zo kan iedereen pakken waar hij of zij zin aan heeft.

De Chinese muur bij Mutianyu

De Chinese muur is zeer indrukwekkend. Ik heb gekozen voor de muur bij Mutianyu. Deze plek is vrij rustig waardoor je mooie plaatjes kunt schieten. Geen honderden Chinese toeristen op je foto. Ook vind je hier een kabelbaan voor de softies en een rodelbaan waar je mee naar benden kunt glijden. Je kunt ook gewoon de trap nemen zoals wij hebben gedaan, het is fysiek goed te doen. Onze gids raadde het af, maar achteraf gezien heb ik totaal geen spijt dat we zijn advies in de wind hebben gegooid.

De verboden stad op maandag vs dinsdag

ja ik stond voor de dichte deur.:P Dan de volgende dag maar naar de verboden stad. Fijn dat ik zo flexibel ben. Ik moet eerlijk zeggen dat ik verwacht had dat het groter was. Het is gigantisch maar door wat ik gelezen had had ik een onrealistisch beeld van de omvang.

Ik wil afsluiten met de woorden dat iedereen naar China moet komen. Het land heeft nog zo veel onontdekte gebieden en het zal jou als reiziger geen moment teleurstellen.

——————————————————————————————————————————————————————————————————————————

Vervoer : Bus, Trein

Aantal dagen: 17 dagen

Highlights : Chinese muur, verboden stad, terracottaleger, Zhangjiajie National Forest

Budget: 50 € per dag o.b.v. dorm rooms

60 € per dag o.b.v. twee personen, tweepersoonskamer

exclusief vlucht en visum

Volledig budget overzicht vind je  hier